Triumph Spitfire MK4

Welkom in deze speelse Triumph Spitfire 1500 uit 1976

Spit1.jpg

Welkom achter het stuur van deze Jaguar E-type for the poor, zoals hij werd genoemd bij zijn lancering. 

Deze 2-zits cabrio uit 1976 staat garant voor ongedwongen rijplezier met zijn vinnige 1500 cc-motor. 

Wordt geleverd met HARDTOP in dezelfde kleur.

Meeneemprijs: 9.950 EUR

Bent u zelfstandige? Dan biedt deze wagen het voordeel dat u hem kan inschrijven als 'gewone' wagen op uw zaak (onze wagen is in Belgie gehomologeerd en heeft homologatieattest) . Het kan een leuke promowagen worden voor uw beroepsactiviteiten en op die manier fiscaal interessant!

 

 

reserveer deze oldtimer
Spit5.jpg
Spit3.jpg
Spit6.jpg
Spit9.jpg
Spit7.jpg
Spit4.jpg
Spit2.jpg

Specificaties Triumph Spitfire 1500

Spit8.jpg
  • Bouwjaar: 1976
  • Type: Cabrio
  • Zitplaatsen: 2
  • Cilinderinhoud: 1493cc, 4 cilinders in lijn
  • Vermogen: 72 pk
  • Transmissie: Manueel, 4-bak
  • Lengte: 3,734 m
  • Breedte: 1,448 m
  • Extra: deze wagen beschikt ook over hardtop

De geschiedenis van de Triumph Spitfire

De Spitfire is een sportwagen van de Britse autofabrikant Triumph. Hij werd ook wel de "poor man's Jaguar E-type" genoemd.
De ontwikkeling van deze 2-zitters ging zeer snel: de eerste prototypes waren begin 1962 gereed, en in oktober van dat jaar stond hij al te blinken op de London Motor Show. De wagen was gebaseerd op de Triumph Herald, waarvan niet alleen de motor, maar ook het chassis 'geleend' werd.

De Spitfire werd door de Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti in Turijn ontworpen en werd gebouwd op een apart en 21 cm ingekort Triumph Herald chassis zonder opstaande kanten. Hierdoor werd de auto meteen een stuk lager. De Triumph Herald had een slechte wegligging doordat de chassisdelen nog met bouten waren gemonteerd. Daarom werd het chassis van de Spitfire geheel gelast. Ook alle carrosseriedelen werden gelast. De hele carrosserie werd daarna met slechts twaalf bouten aan het chassis vastgezet. De Spitfire kreeg ook een naar voor wegkantelende motorkap; deze bestond uit het volledige plaatwerk van de voorkant van de auto.

De Spitfire 4 Mk1 dankte zijn aanduiding aan de viercilindermotor en het eerste ontwerp. Vanwege een belastingcorrectie werd de prijs in 1962 vastgesteld op 641 pond. Dit maakte de auto een stuk duurder dan zijn concurrent de Austin Healey Sprite die 587 pond kostte. Hier stond wel tegenover dat de Spitfire vanaf het begin qua uiterlijk, uitrusting en vermogen beter scoorde.
Dit prijsverschil bleef gedurende de totale levensduur van de beide ontwerpen bestaan; desondanks verkocht de Spitfire vanaf het begin beter dan de concurrenten Austin Healey Sprite en de MG Midget.

De Spitfire 4 Mk1 zette voor zijn tijd redelijke prestaties neer; de topsnelheid was 147 km/u en hij trok van 0-100 km/u op in 17,5 seconden. In 1962 waren dat goede cijfers voor zo’n kleine goedkope sportwagen. De uitrusting van de auto was spartaans. De gehele productie besloeg meer dan 45.000 stuks.

De Spitfire Mk2 werd in maart 1965 geïntroduceerd. Dit gebeurde als reactie op de concurrent British Motor Corporation die in 1964 een verbeterde Austin Healey Sprite en MG Midget had uitgebracht.Triumph’s Spitfire Mk2 had een iets gewijzigde motor; dankzij nieuw ontworpen in- en uitlaatkleppen was het vermogen opgevoerd van 63 naar 67 Pk. Aan de binnenkant was de auto nu voorzien van tapijtbekleding. Een hardtop, spaakwielen, een versnellingsbak met overdrive en een kachel waren als opties leverbaar. Er werden van dit model meer dan 37.000 stuks gebouwd.

De Spitfire Mk3 werd in februari 1967 gelanceerd en was vanaf maart al in de Verenigde Staten leverbaar. Dit model was aanmerkelijk verbeterd door zijn 1296 cc motor met 75 pk vermogen. De meest opvallende wijziging waren de hoger gemonteerde bumpers; dit vanwege de strengere Amerikaanse veiligheidseisen. Ook had dit type sterkere remmen, een ander stuurwiel, een dashboard van fineer, betere stoeltjes, ...Van de Mk3 werden meer dan 65000 stuks geleverd

In 1970 kwam de Spitfire MkIV op de markt, een door Michelotti totaal herontworpen versie.
De voorkant was aangepast; de chroomlijsten waren verdwenen en vervangen door een zwarte kunststof grille en kunststof underrider covers. De deuren waren voorzien van moderne openers en de wielkasten waren iets meer gewelfd. De voorruit werd groter en had geen los voorruitframe meer. De achterkant werd aangepast aan die van de andere Triumph modellen - Triumph Stag en Triumph 2000 Saloon – waardoor iets meer ruimte beschikbaar kwam.

De Spitfire MkIV had nog steeds dezelfde 1296 cc motor van de Mk3 maar vanwege het economische gebruik van onderdelen werd hij nu deels samengesteld uit onderdelen van de zescilinder motoren. Met een zogenaamde swing spring achter en een dikkere anti roll bar voor werd het weggedrag aanzienlijk verbeterd.De topsnelheid van de Europese MkIV was 155 km/u en het optrekken van 0-100 km/u verliep in 12,5 seconden. Vanaf 1972 werd dit omlaag gebracht naar resp. 152 km/u en 14,5 seconden.

In 1974 werd de nieuwe 1493 cc motor uitgebracht in een licht aangepast model; de Spitfire 1500. Met deze motor die 71 Pk leverde, haalde de Spitfire 160 km/u bij een gelijkblijvend benzineverbruik. 

(bron: wikipedia)

Interesse in deze wagen

Deze schitterende Spitfire uit ons gamma staat te koop. Vul gerust dit formulier in als u interesse hebt