SEAT 800

Welkom in deze rariteit: Seat 800 uit 1965

Seat8001.jpg

Het ligt niet aan jou dat je deze wagen nog niet eerder tegenkwam. Deze wagen werd amper 4 jaar geproduceerd in Spanje, en slechts 18.000 exemplaren rolden van de band. Volgens wikipedia rijden er vandaag maar 250 meer rond... Deze verlengde Fiat 600 met vier deuren is dus een rariteit. Toen de Spaanse eigenaar begin 2020 helaas overleed door Covid, contacteerde de weduwe ons. We hebben geen seconde getwijfeld.

Wist je dat deze wagen al te huur is voor € 250 per dag? Bekijk hier de volledige prijslijst.

reserveer deze oldtimer
Seat8002.jpg
Seat8003.jpg
Seat8004.jpg
Seat8005.jpg
Seat8007.jpg
Seat8001.jpg
Seat8008.jpg
Seat80010.jpg
Seat8006.jpg
Seat8009.jpg

Specificaties Seat 800

.

  • Bouwjaar: 1965
  • Type: Sedan
  • Zitplaatsen: 4
  • Cilinderinhoud: 767 cc, 4 cilinders in lijn
  • Vermogen: 29 pk
  • Transmissie: Manueel, 4-bak
  • Lengte: 3,475 m
  • Breedte: 1,380 m
  • Extra: brandstoftank 27 liter. 

Het volledige verhaal achter deze Seat 800

De SEAT 800 was de poging van SEAT om te concurreren met de Citroën 2CV en de Renault 4, beide auto's met vier praktische deuren en dus veelzijdiger dan de kleine SEAT 600. De Carrocerías Costa fabriek in Tarrasa (Barcelona) was belast met de uitvoering van het project voor de nieuwe auto en presenteerde in 1962 een prototype dat niets meer was dan een SEAT 600, verlengd en uitgerust met achterdeuren.

Het gepresenteerde prototype viel in de smaak en de officiële presentatie van het nieuwe model vond plaats in juni 1963, op de 21e Internationale Beurs van Barcelona, met behulp van een tweede prototype dat in datzelfde jaar was gebouwd en waarin de esthetische en mechanische kenmerken waren verwerkt van de nieuwe SEAT 600 D, die ook op dat evenement zou worden gepresenteerd. De fabrieksprijs van de 800 was 75.000 peseta's in 1964.

De productie van de SEAT 800 duurde van januari 1964 tot juni 1967, waarbij 18.200 eenheden werden geproduceerd in een tamelijk traag tempo, voornamelijk als gevolg van de bijna handgemaakte manier waarop ze werden klaargemaakt. Dit proces bestond uit het uitsnijden van de naakte SEAT 600-carrosserieën die door de SEAT-fabriek in de Zona Franca van Barcelona werden geleverd, het verlengen ervan met 18 cm, het aanbrengen van een nieuw persklaar dak en het handmatig aanpassen van de zijkanten van de carrosserie om er de nieuwe achterdeuren in onder te brengen, die ook op de pers werden gemaakt, en de voordeuren, die de originele SEAT 600-deuren waren die aan de achterkant werden ingekort. Zodra de carrosserie was geassembleerd, werd ze geschilderd en afgewerkt afgeleverd bij SEAT, waar ze werd opgenomen in de SEAT 600 assemblagelijn om de mechanica, het glas en de bekleding te ontvangen en het voertuig uiteindelijk af te bouwen.

Door het gering aantal exemplaren dat werd gebouwd, was de auto niet makkelijk te zien op de Spaanse wegen, behalve dan als taxi in steden als Madrid, Bilbao of Valladolid.

Tot op heden zijn zeer weinig SEAT 800's bewaard gebleven, waarvan de eigenaars ze restaureren om ze in perfect rijdende staat te houden. Naar schatting zijn er slechts 249 exemplaren van de SEAT 800 bewaard gebleven.

 Bron: wikipedia

Reserveer deze rariteit: Seat 800

Val op met een nooit eerder geziene wagen!

Persoonlijke informatie

* Aantal personen vermelden in de opmerkingen!

Kies een tijdslot *

  • Beschikbaar
  • Reeds gereserveerd
  • Selectie
  • Niet beschikbaar